martes, 12 de mayo de 2020

Martes 12 de maio

Bo día!
Imos polo martes?



LENGUA

Recuerdas estos vídeos sobre los determinantes?






Aquí vos enlazo un fabuloso mapa mental sobre os determinantes en galego

(visitando a web podedes movervos polo mapa mental e ampliar os contidos)




O ARTIGO


O artigo determinado
O artigo determinado vai presentar as seguintes formas:
 
Masculino
Feminino
Singular
O
A
Plural
OS
AS
Ademais tamén existe unha chamada segunda forma do artigo ou variante alomórfica, forma moi presente da lingua falada mais que podemos empregar ou non na escrita, sendo incluso aconsellábel non empregala neste segundo caso por mor de evitarmos as dúbidas á hora de escribir de se ten que levar guión ou non (tódolos libros, u-lo libro?) e ademais por culpa de ter que reacentuar a palabra (mercarás o agasallo / mercara-lo agasallo). As formas serían as seguintes:

Masculino
Feminino
Singular
(-)LO
(-)LA
Plural
(-)LOS
(-)LAS
CASOS EN QUE SE PODE EMPREGAR A VARIANTE ALOMÓRFICA
O seu uso será obrigatorio tras a preposición POR (como tamén se verá no apartado das contraccións de preposición + artigo) e tras o adverbio de lugar U.
Exemplos:
abano-rifaron entre eles polo abano.
-u-la aguillada
Nos seguintes casos o seu uso será facultativo:
-Tras as formas verbais rematadas en -R ou en -S.
Exemplos:
-vou coller a albóndega / vou colle-la albóndega…
-viches o crocodilo? / víche-lo crocodilo?
axouxeres-Tras os pronomes persoais átonos NOS, VOS e LLES.
Exemplos:
-peiteóuno-las guedellas / peitenounos as guedellas; amosáronvo-los axóuxeres/ amosáronvos os axóuxeres; trouxéronlle-los berberechos/ trouxéronlles os berberechos…
-Tras os pronomes persoais tónicos NÓS e VÓS.
Exemplos:
-fixémolo nós os dous / fixémolo nó-los dous; trouxéstelo vós os tres / trouxéstelo vó-los tres…
beberechos-Tras AMBOS/-AS, ENTRAMBOS/-AS, TODOS/-AS, TRAS e a conxunción (E) MAIS.
*OLLO: nestes casos xamais levará guión.
Exemplos:
-fixeron o labor soamente entrambas as dúas /…entrámbalas dúas; ambos os dous estaban moi despistados / ámbolos dous…; todas as rapazas estaban a se divertir / tódalas rapazas…; víanse nubeiros tras os montes /…tralos montes; foron á feira el e mais a irmá /…e maila irmá.
Aquí cómpre lembrar unha vez máis que soamente se empregará a variante alomórfica tras “todos” e “todas” e xamais en singular polo que temos que evitar formas tan vistas como *tódolo… ou *tódala…
CONTRACCIÓN DO ARTIGO DETERMINADO CON PREPOSICIÓNS
A contracción do artigo determinado será de uso obrigatorio coas preposicións A, DE, CON, POR e EN.

O
A
OS
AS
A
ao / ó
á
aos / ós
ás
DE
do
da
dos
das
CON
co
coa
cos
coas
POR
polo
pola
polos
polas
EN
no
na
nos
nas
Temos que evitar na escrita as formas *ca e *cas moi presentes na lingua falada e empregar sempre COA e COAS.
Teremos que realizar sempre as contraccións co artigo que forme parte dun topónimo.
Exemplos:
-Teremos que pasar pola Coruña; veñen do Incio…
O artigo indeterminado
O artigo indeterminado presenta as seguintes formas:

Masculino
Feminino
Singular
UN
UNHA
Plural
UNS
UNHAS
E temos que realizar a contracción do artigo indeterminado coas preposicións DE, EN e CON.

UN
UNHA
UNS
UNHAS
DE
dun
dunha
duns
dunhas
EN
nun
nunha
nuns
nunhas
CON
cun
cunha
cuns
cunhas
NOTA: cando antes dun artigo (determinado ou indeterminado) vai unha preposición que non forme parte da mesma frase ca o artigo non se realizará a contracción.
Exemplos:
-de o(un) adestrador chegar antes non perderiamos o partido (a preposición “de” vai con “chegar” e non con “o(un) adestrador”)…

Realiza estas actividades:






Vai realizando estas actividades. Algunhas teñen autocorrección. Non tes que escribilas en Drive.







lunes, 11 de mayo de 2020

Luns 11 de maio


Comezamos a semana con moitas ganas, non si?

Hoxe reábrese o prazo de matrícula que quedou interrompido a causa do confinamento. Todos vós redes a reserva de matrícula feita no IES Ollos Grandes, e non tedes nada que facer  estes días, agás que teñades idea de matricularvos noutro centro.

Imos co traballo de home! Primeiramente, o solucionario de CCSS


SOLUCIÓNS CCSS 08-05-20
Pax. 97 ex. 1
  • Co comezo da guerra da Independencia. Maio 1.808
  • Enfrontáronse os españois e o exército francés.Venceron os españois.
  • Aprobouse en Cádiz o 19 de marzo de 1.812

Pax. 97 ex. 2
  • Refírense aos dous grandes grupos políticos  que había.
  • Os absolutistas defendían a autoridade do rei, que debía gobernar sen render contas a ninguén.
  • Os liberáis querían limitar o poder do rei, elaborar unha constitución e elixir un goberno votado pola cidadanía.

Pax. 97 ex. 3
  • Foi a independencia de case todas as colonias españolas en América. 
  • Produciuse no reinado de Fernando VII.



MATEMÁTICAS

CCNN     Tema 7.   A enerxía e os cambios da materia


pax. 94 e 95
Recordamos: A enerxía é a razón de que ocorran cambios na natureza. Tamén se define como a capacidade que teñen os corpos para producir movemento, luz, calor, etc.
Propiedades da enerxía
A enerxía transfórmase (unha forma de enerxía pode pasar a outra), transfírese ( pode ir dun corpo a outro), almacénase ( pode gardarse) e transpórtase ( pode viaxar dun lugar a outro).
Formas de enerxía e as súas características
E. Mecánica:
 Teñen esta enerxía os corpos que se están movendo. A máis velocidade    máis enerxía teñen. E canta máis masa teña o corpo máis velocidade así, por exemplo, se cae unha pedra desde certa altura caerá con maior velocidade se a pedra ten máis masa.
E. Química
A teñen certas substancias como os alimentos, os combustibles e as pilas.
E. Eléctrica
A que nos da a corrente eléctrica. Obtense nas centrais eléctricas.
E. Luminosa:
 É a que contén a luz. A enerxía luminosa transfórmase en enerxía  eléctrica nas células fotovoltaicas (placas solares).
E. Térmica ou Calorífica
A teñen os corpos. Canta máis temperatura posúan maior é a súa  E. Calorífica.
E. Nuclear:
 A que teñen os combustibles nucleares (uranio e plutonio).  Nas centrais nucleares transfórmase en enerxía eléctrica.

LINGUA GALEGA


O absurdo:  unha ferramenta básica para marabillar cos teus contos
UTILIZA AS PALABRAS EN CONTRA DA LÓXICA E CONSEGUE QUE AS TÚAS HISTORIAS XEREN PRACER E DIVERSIÓN

Gustaríache escribir un conto marabilloso? Deses que fan voar a túa imaxinación, que che arrastran a un mundo onde todo é posible, que che deixan para sempre o recordo dun instante máxico de benestar. Si? Pois imos a iso.
Para facelo temos unha ferramenta única para escribir contos infantís: o absurdo. O absurdo é un ataque á lóxica, á razón, á realidade.
É creatividade, é disparate, é un  chispazo de marabilla que achega ao lector á beira máis  hedonista da literatura, a ler por puro goce e diversión.

Un exemplo moi claro de absurdo é o chiste. Pensa nalgún que che saibas. Agora fíxache: é toda unha historia. Ten as súa presentación, o seu nó e o seu desenlace. Un desenlace  despatarrante porque se serve precisamente do absurdo. A graza dos chistes vai sempre en contra da lóxica. Velo?
Esa é a maxia das palabras: que son capaces de despegar os nosos pés do chan, desafiando todas as leis de lóxica e de orde que rexen case todo o que facemos e pensamos.

Agora imos poñelo en práctica a través dun exercicio clásico de escritura creativa: o binomio fantástico de  Gianni  Rodari.

Para crear un binomio fantástico necesitas dúas palabras  inconexas. Que non teñan en principio nada que ver na realidade. Como can e mesa. Ou mazá e zapato. O exercicio consiste en unir estes dous conceptos a través dunha preposición e tomar o resultado como punto de partida para unha historia. Buscando sempre o disparatado.

Vexamos o primeiro exemplo. O can baixo a mesa non é que sexa moi inspirador, pero Mesa de can soa un pouco máis estraño non? Que sería unha mesa de can? Talvez un pobre can que se gañase a vida facendo de mesa portátil, deixando que os demais apoiasen as cousas sobre o seu lombo. Ou quizais unha mesa pensada especialmente para cans, na que os animais deixan as súas lentes ou comen con prato e garfo.
Velo? O teu esforzo por dar sentido ao que non o ten pon en marcha a túa imaxinación. É, por tanto, un punto de partida perfecto para o teu próximo conto, que terás que telo gardado na túa carpeta de Drive o xoves 14 de maio.

Perdido? Aquí máis información e algún truco...


viernes, 8 de mayo de 2020

VENRES, 8 DE MAIO

Un pouquiño máis de traballo e a descansar na fin de semana!



SOLUCIONES TIEMPOS VERBALES:

Tarefa: ide pensando no peoxecto da biblioteca. Temos que presentar un vídeo relacionado co mundo do cine. Que se vos ocorre? O luns poñeremos as nosas ideas en común. 
BOA FIN DE SEMANA!

jueves, 7 de mayo de 2020

JUEVES 7 DE MAIO


Comezamos coa historia!


C. SOCIAIS Tema 6  - páxinas 96 e 97

  • A comezos do século XIX gobernaba en España Carlos IV (pertence á dinastía dos Borbóns de orixe francesa). Era un rei con pouco carácter que deixou o goberno nas mans do seu home de confianza  Manuel Godoy.
  • En Francia gobernaba Napoleón Bonaparte que pretendía invadir Europa.
  • Napoleón pide permiso ao rei Carlos IV para pasar por España para invadir Portugal.
  • O rei permítello e Napoleón aproveita para ocupar varias cidades españolas.
  • Esta ocupación provoca unha protesta do pobo coñecida como Motín de Aranxuez na que o rei se ve obrigado a cederlle o trono ao seu fillo Fernando VII.
  • Napoleón imponlle  a Fernando VII  renunciar ao trono e pon no seu lugar ao seu irmán Xosé Bonaparte.
  • En España había dous grupos políticos a principios do século XIX: absolutistas que querían que o rei gobernara sen dar contas a ninguén e os liberais  que que-
rían limitar o poder do rei elaborando unha constitución e formando un goberno votado polos cidadáns.
  • O 2 de maio de 1808 o pobo madrileño sublévase contra Xosé Bonaparte e comeza a Guerra da Independencia que remata en 1814 coa expulsión dos franceses e o regreso de Fernando VII.
  • No momento en que Fernando VII é obrigado a dimitir fórmase unha Xunta Central que defendeu España ante os franceses.
  • En 1810 esta Xunta reúne clandestinamente en Cádiz a representantes do país para elaborar unha Constitución que será aprobada o 19 de marzo de 1812 á que se coñece como “A Pepa”.
  • Fernando VII regresa a España ao rematar a guerra da Independencia e suprime a Constitución gobernando como un rei absolutista e perseguindo aos seus adversarios, os liberais.
  • Nesta época España perde moitas das súas colonias en América, menos Cuba e Puerto Rico que se independizan en 1898. Este proceso coñécese co nome de  descolonización.



Solucións a CIENCIAS NATURAIS  Tema 6
Fai os seguintes exercicios:
  1. Contesta ás seguintes preguntas:

  1. De que se alimentan os fungos? Os fungos toman o alimento do medio
  2. Que organismo xorde a partir da asociación dunha alga e un fungo?
Da asociación dunha alga e un fungo xorde o lique.
  1. Escribe o nome das partes dos fungos con cogomelo que cumpren as función enunciadas a continuación:

  • Parte do fungo intervén  na  reprodución      cogomelo
  • Xeran novos fungos  esporas
  • Crece debaixo da terra e encárgase de absorber o alimento     micelio

  1. Escribe ao lado de cada fungo B se se trata dun fungo beneficioso para as persoas e P se é prexudicial:
fermento        B                       fungo cándida   P

pé de atleta      P                      champiñón       B

níscaro         B                         mofo do pan     P

  1. Determina se as seguintesafirmacións son verdadeiras (V) ou falsas (F):

  • Todas as bacterias provocan enfermidades ao resto de seres vivos. F
  • Todas as  partes do noso planeta están habitadas por bacterias. V
  • Algunhas bacterias fabrican o seu  propio alimento e outras tómano do medio. V
  • O corpo dalgunhas bacterias está formado por varias células. F
  • No noso corpo viven millóns de bacterias. V
LENGUA CASTELLANA



VERBO: TIEMPOS VERBALES






miércoles, 6 de mayo de 2020

Mércores 6 de maio



BO DÍA!!
Antes ou despois de realizar estas tarefas, pasade por aquí: 

CIENCIAS NATURAIS  Tema 6
Fai os seguintes exercicios:
  1. Contesta ás seguintes preguntas:

  1. De que se alimentan os fungos?
  2. Que organismo xorde a partir da asociación dunha alga e un fungo?

  1. Escribe o nome das partes dos fungos con cogomelo que cumpren as función enunciadas a continuación:

  • Parte do fungo intervén  na  reprodución  _________________________
  • Xeran novos fungos __________________________________________
  • Crece debaixo da terra e encárgase de absorber o alimento________________________________

  1. Escribe ao lado de cada fungo B se se trata dun fungo beneficioso para as persoas e P se é prexudicial:

fermento                               fungo cándida

pé de atleta                           champiñón

níscaro                                 mofo do pan

  1. Determina se as seguintesafirmacións son verdadeiras (V) ou falsas (F):

  • Todas as bacterias provocan enfermidades ao resto de seres vivos. 
  • Todas as  partes do noso planeta están habitadas por bacterias. 
  • Algunhas bacterias fabrican o seu  propio alimento e outras tómano do medio. 
  • O corpo dalgunhas bacterias está formado por varias células. 
  • No noso corpo viven millóns de bacterias. 

*Non imprimades  o documento, contestade na libreta.



SOLUCIONES CLASES DE VERBOS:


EJERCICIOS VERBOS

VERBOS: RAÍZ Y DESINENCIA






EL JUEVES, LAS SOLUCIONES A ESTAS FICHAS.


martes, 5 de mayo de 2020

Blog inglés

Os recuerdo la dirección del Blog de inglés:

https://nadelaenglishcorner.blogspot.com

Martes 5 de maio




Bo día! Estamos cometa do a 8ª semana e confinamento... como o levades? Estades saíndo a dar un paseo cada día?

Cris vos envía moitas ánimos e esta ficha:



Activité Matière langue étrangère française :
Deuxième activité 3 éme  trimestre.
Bonjour , et voilà …. L’activité….
Apprendre ( aprender ) le vocabulaire. Cherchez (buscad) dans le dictionnaire : https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-espagnol
Écris les mots que tu ne comprends pas (escribe la palabras  que  no comprendas )







Chus estas actividades:





REPASEMOS OS VERBOS!

O verbo é un tipo de palabra variable que serve para expresar accións, estados ou procesos.














AMPLIA A INFORMACIÓN SOBRE VERBOS NESTAS ENTRADAS:



Mañana tendréis la solución a estas fichas, para autocorrección, a ver si da mejor resultado que las puntualizaciones que os hago en Drive...😕😕

Haremos videoconferencia a lo largo de esta mañana, os aviso por Hangouts de la hora, que dependerá del estado de la conexión.























Logros e retos da UE